Σάββατο, Νοεμβρίου 04, 2006

Εξ αφορμής

Στον ένα και κάτι χρόνο μου στη μπλογκόσφαιρα έχω διαβάσει πράγματα τόσο υπέρογκα που σχεδόν πάντα μου έκοβαν μια και καλή τη διάθεση για κουβέντα. Όταν αρχίζουμε από τη Βαβέλ, είναι μοιραίο να καταλήγουμε σε αγοραίους υστερισμούς. Έτσι περασε αυτός ο χρόνος και πολύ σπάνια πήρα την απόφαση να μιλήσω για θέματα που δεν αρχίζουν και τελειώνουν σε μένα. Κι ο λόγος που το κάνω τώρα δεν είναι άλλος από το ότι έχει ανοιχθεί μια κουβέντα για το περιβάλλον και τη φύση της μπλογκόσφαιρας στο οποίο και τα δικά μου γραφτά αναπνέουν.

Τον κο Τσαγκαρουσιάνο και τους μπλογκερ που υποστηρίζει στο editorial του πως του επιτέθηκαν δεν τους γνωρίζω προσωπικά. Ξέρω ωστόσο οτι σε πολλά οι αντιλήψεις μας είναι διαφορετικές και διαφορετικός ο τρόπος που αντιλαμβανόμαστε το τι υπηρετεί ο χώρος των μπλογκ σε προσωπικό επίπεδο. Έχω διαφωνήσει σε τρία τουλάχιστον δικά μου ποστ που μπορώ να θυμηθώ, με τον τρόπο που χειρίστηκαν γλωσσικά και ψυχολογικά κάποιες καταστάσεις. Αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία. Προσπάθησα πάντα να κοιτώ περισσότερο αυτά που γίνεται να μοιραστώ με κάποιον παρά αυτά που μας χωρίζουν.

Όμως το θλιβερό πράγμα, που δεν είναι καθόλου άλλη ιστορία, είναι πως και στην πρόσφατη αντιπαράθεση και σε άλλες παλαιότερες, έρχεται να χρησιμοποιηθούν για τους σκοπούς μιας διαμάχης στοιχέια που αντλούνται από την προσωπική ζωή των άλλων. Κι επειδή πρέπει να εξηγουμε (αλοίμονο) και τα αυτονόητα ακόμη, προσθέτω πως σε μια κοινωνία όπου είναι φυσικό ν' αναρωτιέται κανείς μήπως θα διαβάσει την ιδιωτική του ζωή στις αυριανές εφημερίδες ή στα αυριανά ποστ, ούτε ειλικρίνεια μπορεί να υπάρξει πια ούτε σεβασμός.

Υπάρχει και κάτι άλλο. Αποσπώντας και παραθέτοντας μια φράση ή μια πρόταση από ένα βιβλίο, ο αναγνώστης που ενδιαφέρεται μπορεί ν' ανατρέξει στο πνεύμα ολόκληρου του κειμένου. Μ' ένα ποστ αυτό δεν μπορεί να γίνει, μολονότι πιο αναγκαίο γιατί, πρώτον, πρόκειται για κείμενο όπου η διάθεση της στιγμής λογαριάζει περισσότερο. Δευτερον, γιατί κάθε ποστ κουβαλά μια αυστηρή επαλληλία με την ιδιοσυγκρασία και τον χαρακτήρα του γράφοντος. Υπάρχει σε πολλές περιπτώσεις ένα ψυχόρμητο να βλέπει κανείς καταστάσεις του παρελθόντος σαν άμεσο παρόν και αυτά που αισθάνεται τώρα σαν ιστορία - και τα μικροπράγματα ακόμη. Όταν λοιπόν τον Χ τον ενοχλεί κάτι και τον πειράζει δεν απαντά ο ίδιος αλλά το προσωπείο του τοποθετημένο σε ένα άλλο περιβάλλον, αυτό των λέξεων. Ίσως αν το κοιτάξει κανείς από αυτή την πλευρά βρεί μια καλύτερη ερμηνεία ορισμένων λόγων που επαναλαμβάνονται τόσο πολύ όπως χυδαιότητα, χυδαίος, συκοφάντης, υβριστής και άλλα ωραία.

Οπωσδήποτε έχω την ιδέα πως θα προχωρούσε κανείς κάπως καλύτερα στην επίλυση ζητημάτων που φτάνουν να ξεπερνούν κάποια όρια, όταν το προσωπείο παραμερίζεται, παύει να υπεισέρχεται ως μεσάζον και αντ' αυτού κανονιζεται μια προσωπική επαφή για να δοθουν ειλικρινείς κι αμοιβαίες εξηγήσεις. Διαφορετικά, μια καθαρά ψυχολογική συμπύκνωση κι ανατροπή ενός κείμενου "επι προσωπικού" καταλήγει ισοπεδωτική όταν γίνεται απόπειρα να προσεγγιστεί με καθαρά αναλυτικά μέσα. Δεν είναι πια η όποια ρητορική εικόνα που ραπίζει τον αναγνώστη αλλά ο ψυχολογικός ρυθμός στον οποίο καλείται να κινηθεί για να το προσλάβει και να το αντικρούσει. Κι όπως είχα γράψει σ' ένα άλλο σχετικό ποστ "
(...) το να κάνεις τον αλλο να νοιώσει με ακρίβεια, χωρίς μείωση και χωρίς υπερβολή, μιαν ευαισθησία είναι πολύ δύσκολο πράγμα."


Αν και περιττό να το σημειώσω, σκοπός εδώ δεν είναι να παραμορφώσω ή να κολοβώσω - θα ήταν τερατώδες - μια κατάσταση. Μπορεί η προσέγγιση μου να είναι στραβή αλλά νοιώθω πως απευθύνομαι σε καλόπιστα ώτα που στέκονται στην περιφέρεια, αν όχι πιο πέρα, μιας διαμάχης κι αναρωτιούνται αν υπάρχει κάτι το οποίο να μπορεί να κρατηθεί από αυτήν.

Υπάρχουν και οι κακόπιστοι βέβαια. Και με το παραπάνω.

ps. Για το ίδιο ζήτημα του εντιτόριαλ, μια ακριβής προσέγγιση του Ολντ Μπόυ εδώ και το κείμενο του Ελέφαντα εδώ

5 Comments:

Blogger οι σκιές μιλάν said...

Μου κάνει εντύπωση που πολλοί ζητουν πλάισια δικονομικής φύσεως κι αυτορρύθμιση.

Πού θα μπεί αλήθεια πλαίσιο; Στον ψυχιμό καθενός;

Κι αυτορρύθμιση πώς; Με την περιθωριοποίηση; Τη μη ανάγνωση κειμένων του τάδε υβριστικού χαρακτήρα και του τάδε γλωσσικού αισθήματος;

Το ζήτημα είναι δηλαδή νομικό και μπλογκο-κοινωνικό;

Επιτρέψτε μου ν' αμφιβάλλω..

11/04/2006 5:32 μ.μ.  
Blogger Rodia said...

Εχω την εντύπωση ότι το πρόβλημα προέκυψε επειδή η γραφή είναι το κυρίαρχο (και κοινό) μέσο διάδοσης -επικαιρότητας, ειδήσεων,μπουρδολογιών κουτσομπολικού είδους, κλπ- μεταξύ δημοσιογράφων και bloggers.

Γιατί π.χ. δεν τσακώνονται γιατροί bloggers με τον ιατρικό σύλλογο; ή άλλοι επαγγελματίες με τους εργοδότες τους μεγαλοεπιχειρηματίες ή τους συλλόγους τους;

Εκτός και αν το δούμε και αυτό μελλοντικά.

Η συνάφεια που υπάρχει μεταξύ του έντυπου (αναλογικού) μέσου και του άτυπου (ψηφιακού) είναι που φέρνει τη θύελλα.

..ίσως και το ότι τα πρώτα μέλη της bloggόσφαιρας ήταν δημοσιογράφοι bloggers.. και, με αυτό δεδομένο, θεωρούν ότι η εξουσία στο bloggοχωριό τους ανήκει..

Αλλά πάλι, ΓΙΑΤΙ όλοι σχεδόν (βάζω κι ένα "σχεδόν" για ξεκάρφωμα) πέσαμε στην παγίδα και χορεύουμε στο ρυθμό που παίζεται αυτές τις μέρες;

:-)χαμογελο για σένα, όχι για τα χάλια, ε

Παρ' όλ' αυτά, θέλω να διατυπώσω το ερώτημα (ας πάει και το παλιάμπελο, που λέει η παροιμία):

ΓΙΑ ΝΑ ΦΤΙΑΞΕΙ blog ΕΝΑΣ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΑΙΡΝΕΙ ΤΟ ΟΚ ΑΠΟ ΤΟ ΑΦΕΝΤΙΚΟ ΤΟΥ..?

Αν συμβεί αυτό, και μάλιστα επίκειται απόλυση, τότε ο μελλοντικός έλεγχος των blogs είναι πλέον ή βέβαιος. Θα γλιτώσει μάλιστα και το κράτος από περιττά έξοδα, μια και θα αφήσει "σε καλά χέρια" την προστασία του.

ΤΕΛΟΣ. ΤΕΛΟΣ;

Κουΐζ: Ποιος τρίβει τα χέρια του από χαρά;
(εκτός δημ/φικού χώρου)

11/04/2006 6:04 μ.μ.  
Blogger οι σκιές μιλάν said...

Ροδιά,

φαντάζομαι το ερώτημα σου περί ρυθμού δεν αφορά την υπόθεση του BlogMe που ατυχώς (κατα τη γνώμη μου) συνδεθηκε με τα της τελευταίας εβδομάδος στο εντιτόριαλ του κου Τσακαρουσιάνου.

Δεν μπορώ να μιλήσω εκπροσωπώντας και τους άλλους, αλλά η δική μου αίσθηση είναι και στις 2 περιπτώσεις (editorial & BlogMe) τίθενται ζητήματα αρκούντως σημαντικά για τη φύση της (ελληνικής έστω)μπλογκόσφαιρας και τη μορφή που αυτή θα πάρει. Όπως βλέπεις κι εσύ το (ας το πούμε έτσι) ψυχολογικό και γλωσσικό περιβάλλον των μπλογκ είναι ιδιαίτερα ρευστό και υπό διαμόρφωση, ένα δείγμα για με΄να ζωντάνιας. Δεν έχει ενα παγιωμένο, στατικό πρόσωπο όπως ο κατεστημένος χώρος των μιντια. Και μ' ενα τρόπο, γύρω από πολλά ζητήματα (ανωνυμία, εκφραση, παρεμαβατικότητα παλαιότερα) τιθένται ερωτήματα που θα τραβήξουν τα μπλογκ προς τη μία ή την άλλη κατεύθυνση. Δεν είναι για μένα λοιπόν το εντιτόριαλ το πρόβλημα αλλά τι απορρέει εξ αυτού και σε τι μπορεί να επηρεάστει ο χαρακτήρας των μπλογκ. Με άλλα λόγια, τι αποτυπώματα θα μέινουν εν τέλει στο "σώμα" των μπλογκ και στην "προσωπικότητα"/ψυχολογία τους.
Μ' αυτό το σκεπτικό και εντός αυτού του κλίματος αποφάσισα να γράψω.

Κατα τ' άλλα έχεις απόλυτο νομίζω δίκιο για τον ρόλο της γραφής/κειμένου στα μπλογκ. Είναι μια σκέψη που έχω κάνει κάμποσο καιρό τώρα και κάποια στιγμή -σύντομα- θα κάνω ένα σχετικό ποστ (το έχω υποσχεθεί άλλωστε σε αγαπημένο σχολιαστη αυτου εδώ του μπλογκ) Θα σου ζητούσα αν θες να κάνεις κι εσύ ένα τετοιο κείμενο. Θα 'χε νομίζω εξαιρετικό ενδιαφέρον.

Η διαπλοκή μπλογκ και δημοσιογραφίας (με την κυριολεκτική σημασία της διαπλοκής) είναι κάτι για το οποίο δεν μπορώ να μιλήσω. Δεν έχω βλέπεις εικόνα για το τι επ ακριβώς γίνεται στους δημοσιογραφικούς κύκλους παρά μόνο ελλειπτικές περιγραφές, συνεπώς δεν θα θελα να ριψοκινδυνεύσω λανθασμένες εκτιμήσεις.

11/04/2006 6:49 μ.μ.  
Blogger Rodia said...

Ο ρυθμός αφορά το συντεχνιακό -εκ πρώτης όψεως- θέμα μεταξύ δημοσιογράφων και εκδοτών. Ή δημοσιογράφου και εκδοτών, μια και ο ένας δημοσιογράφος συμβαίνει να είναι ταυτοχρόνως και εκδότης. Δυο εναντίον ενός, απ' ότι κατάλαβα, αν και δεν είχα διάθεση να καταλάβω.

Μπερδεύτηκα και άφησα και'γώ καναδυό κοτσάνες σε σχόλια, χωρίς να είμαι σχετική, καθώς δεν γνώριζα καλά τα πράγματα. Ασχετη που θέλησα να δώσω κάποια εξήγηση.

Παρ' όλο όμως που το θέμα Τσαγκαρουσιάνου (ξαναγράφω ότι δεν τον γνωρίζω, ούτε τον έχω διαβάσει) περιορίστηκε και φάνηκε σαν να είναι ενδοσυντεχνιακό, αποκτά σημασία γενικής φύσεως αν το προεκτείνουμε και το δούμε σε βάθος χρόνου. Προειδοποιεί η όλη φάση τη λογοκρισία ή αυτολογοκρισία που έρχεται καλπάζοντας. Εξ ού και το ερώτημα που διατύπωσα με κεφαλαία γράμματα παραπάνω.

Οπότε, με αυτό το κοίταγμα, δεν θα βρεθεί μακριά από την Υπόθεση Blogme.gr.

Βράζουμε σε ένα καζάνι. Τίποτε δεν έχει διαμορφωθεί ακόμα και μακάρι να μη διαμορφωθεί ποτέ.

Η φωνή του blogger είναι δυνατή γιατί είναι ΜΟΝΑΔΙΚΗ, όπως είπε ένας φίλος μου. Τώρα τον καταλαβαίνω απόλυτα. Ετσι πρέπει να μείνει: ΜΟΝΑΔΙΚΗ.

Η συζητηση τραβά σε μάκρος. Σιγά σιγά...

:-)

Α! όσο κι αν τα blogs συνυπάρχουν σε ενα τόπο, όπως π.χ. το μόνιτορ, είναι αδύνατο να μιλάμε για ομάδα bloggers, όσο κι αν δημιουργούνται γνωριμίες, όσο κι αν επικοινωνούν οι έχοντες παρόμοιες ιδέες. Η Μοναδικότητα δεν καταργείται.
Το blog είναι πρώτα έκφραση και ύστερα επικοινωνία.

11/05/2006 2:01 π.μ.  
Blogger οι σκιές μιλάν said...

Ροδιά,

κι εσύ του νυχτερινού μπλογκιν βλέπω!
:)

Τίποτε δεν έχει διαμορφωθεί ακόμα και μακάρι να μη διαμορφωθεί ποτέ.

Με τη διαμόρφωση που ανέφερα στο δικό μου σχόλιο δεν εννοούσα φυσικά την παγίωση μιας κατάστασης εν είδει πατρον στην ραπτική, αλλά την αποβολή κάθε τινός που ακυρώνει το εν δυνάμει στοιχείο των μπλογκ, που, νομίζω συμφωνείς κι εσύ, είναι η μοναδικότητά τους: γίνονται ο,τι θές, από ημερολόγιο ώς βήμα άσκησης κοινωνικής κριτκής με την ίδια άνεση.

Προειδοποιεί η όλη φάση τη λογοκρισία ή αυτολογοκρισία που έρχεται καλπάζοντας.

Γιατί αν τελικά επιβεβαιωθούν οι φόβοι που εκφράζεις εδώ για (αυτο)λογοκρισία, αυτόματα θα έχει τεθεί μια διαχωριστική γραμμή και τότε η κατηφόρα δεν θα χει σταματημό.

Ακούω και κάποιες φωνές μάλιστα που προχωράνε το ζήτημα ακόμα παραπέρα ζητώντας νομοθετικό πλαίσιο. Διαφωνώ με κάθε δυνατό τρόπο. Νομίζω οτι την πιο σωστή κουβέντα την ξεστόμισε ο Μπόυ οταν είπε τιμα το ψευδώνυμό σου ωs αν το πατέρα σου και τη μητέρα σου. Έτσι προστατεύονται τα μπλογκ κι αυτό είν' όλο. Δεν χρειάζεται τίποτα παραπάνω.

Το blog είναι πρώτα έκφραση και ύστερα επικοινωνία.

Όσο για το τελευταίο που λες, δεν ξέρω αν ξεχωρίζονται τα δυο, έκφραση κι επικοινωνία. Υπάρχει επικοινωνία χωρίς έκφραση ή έκφραση χωρίς επικοινωνία; Έχω την αίσθηση οτι συνδεονται μάλιστα με σχέση αιτιακή πρώτα και κύρια και ακολούθως χρονική.

Η συζητηση τραβά σε μάκρος. Σιγά σιγά...


Όσο κουβεντιάζουμε τόσο καλύτερα. Κι ας είναι λάβρα η κουβέντα. Χαβρα να μην είναι.

Καλη σου νύχτα.
Ξεκουράσου.

11/05/2006 3:27 π.μ.  

Δημοσίευση σχολίου

<< Home